Så er MobilePay Fast Betaling endelig klar i SkvizBiz! 🥳 Her kan du læse om hvordan det virker, hvordan du aktiverer det, og så lidt andre forbedringer der også har sneget sig ind i SkvizBiz.
MobilePay Fast Betaling
Først den største nyhed. Nu kan du tilbyde dine kunder at deres faktura helt automatisk bliver betalt via MobilePay når du færdigmelder arbejdet. MobilePay kalder løsningen for "Fast Betaling".
Hvordan virker det?
Hvis du allerede er skiftet over på MobilePay ePayments, så er det meget enkelt at aktivere Fast Betaling. Bare gå ind i SkvizBiz under "Indstillinger > Opsætning > MobilePay", og vælg "Ja" ud for "Tilbyd automatisk betaling" 1.
Når indstillingen er aktiveret, så vil dine kunder blive tilbudt at tilmelde sig Fast Betaling når de scanner en QR-kode eller bruger et betalingslink. Hvor de normalt blev sendt direkte videre til MobilePay-appen, vil de altså i stedet blive præsenteret for valgmuligheden mellem bare at betale denne regning, eller at tilmelde sig Fast Betaling. Hvis de tilmelder sig Fast Betaling, så bliver det skyldige beløb trukket med det samme, ligesom hvis de bare havde betalt fakturaen.
Når en kunde så er tilmeldt Fast Betaling, så vil beløbet helt automatisk blive trukket når du fremover færdigmelder noget arbejde hos kunden eller skriver en manuel faktura. Kunden skal ikke gøre noget, og du skal heller ikke gøre noget, så det bliver ikke meget lettere 🫠 Kreditnotaer bliver ikke automatisk tilbageført til kunden, men du har mulighed for manuelt at gøre det via menupunktet "Fakturering > Vipps MobilePay".
Virker det sammen med Betalingsservice?
Ja! Vi har sørget for at MobilePay-modulet og PBS-modulet snakker pænt sammen, så kunder ikke bliver opkrævet dobbelt, selvom de tilmelder sig begge betalingsløsninger. Hvis en faktura allerede er sendt til opkrævning gennem Betalingsservice, så bliver den ikke trukket via MobilePay. Men hvis opkrævningsfilen ikke er sendt endnu, så trækkes beløbet i stedet via MobilePay, og fakturaen bliver ikke sendt med til PBS.
Hvor hurtigt får jeg pengene?
Som udgangspunkt bliver beløbet trukket hos kunden 2 dage efter at arbejdet er færdigmeldt, uanset hvad fakturaen ellers har af betalingsfrist (det er der gode grunde til, men dem dykker vi ikke ned i i denne omgang).
Du kan også anmode MobilePay om at blive godkendt til strakshævninger, og hvis du bliver godkendt til det vil beløbet blive trukket hos kunden inden for få sekunder af at du har færdigmeldt arbejdet, og bogført lige så hurtigt. Pengene vil typisk gå ind på din konto næste bankdag 💸
Hvis du gerne vil godkendes til straksbetaling, så har vi gjort processen let for dig. Du skal bare gå ind under "Indstillinger > Opsætning > MobilePay", og når du har aktiveret Fast Betaling vil der være en knap der hedder "Anmod om godkendelse til straksbetaling". Klik på den, og så danner SkvizBiz en mail med en anmodning som er klar til at sende til MobilePay.
Når MobilePay vender tilbage med at du er godkendt, så kontakt SkvizBiz' support, så aktiverer vi funktionen til straksbetaling.
Hvis du gerne vil vide mere om MobilePay Fast Betaling, så ring os op eller send os en email, så hjælper vi så godt vi kan 👍
Hvis du har bestilt en ePayments-løsning men ikke hørt noget inden for 5 hverdage, så tjek din spam-mappe. MobilePay sender ofte en mail om at de har brug for lidt ekstra informationer, men de har problemer med at de mails ofte ender i spamfilteret (se, selv de store internationale virksomheder har det problem 😉).
Regnskab
Nogle banker har desværre en fejl, der gør at de præsenterer nogle ikke-bogførte bankposter som om de var bogført. Alle banker der bygger på BEC-systemet har dette problem, og det har ofte resulteret i at posteringer kom dobbelt ind i SkvizBiz. Vi har fundet en midlertidig løsning på problemet, og BEC er opmærksomme på fejlen, men vi har ikke hørt nogen opdateringer om en løsning fra deres side endnu.
Det er desværre en fejl i det bagvedliggende system nogle banker bruger, og på grund af fejlens natur kan vi ikke garantere med 100% sikkerhed at vi filtrerer de fejlagtige posteringer fra, men i vores tests er der endnu ikke sluppet en eneste dobbeltpost igennem. Hvis du alligevel oplever dobbeltposter der kommer ind via den automatiske import fra banken, så er det bedst at du kontakter banken direkte om det. Vi kan godt give lidt vejledning i hvad du skal informere dem om, men det er bedst at fejlmeldingen kommer fra bankens egen kunde, ikke fra os.
Hvis du gerne vil indberette moms direkte fra SkvizBiz, så har vi forbedret forklaringen af hvordan man sætter det op. Når du er klar til at indberette, så gå ind i momsrapporten og tryk på "Opret moms-indberetning via API". Så får du en vejledning i hvordan du sætter de rigtige rettigheder op.
Medarbejdermodul
Brugere der kun har rettighed til at se regnskabet uden at redigere det, kan nu også se kassekladden og bilag. De kan ikke ændre noget eller bogføre fra kassekladden, men søgeværktøjerne i kassekladden kan spare meget tid for f.eks. en revisor, så derfor har vi åbnet op for læseadgang til kassekladden for alle der har rettigheder til at se regnskabet.
Transaktioner med forskellig tekst i post og modpost splittes nu altid i to linjer i kassekladden, så det er tydeligt at se at teksterne er forskellige.
Hverdagsforbedringer
Her er en liste over nogle at de mindre justeringer vi har fået sneget med i opdateringen:
- Det foreslåede interval for nye aftaler kigger nu i første omgang på kundens kundegruppe, så forskellige kundegrupper kan have hver deres standard-interval. Vi håber det gør det lettere og hurtigere at oprette nye aftaler.
- Når man videresender/besvarer en intern besked med interne links (f.eks. beskeder vedrørende en kunde), så sendes de interne links nu med i svaret. Hvis man f.eks. har en tråd kørende omkring en kunde, så gør den ændring det meget lettere at finde og redigere kunden man skriver om.
- Hvis du har valgt at vise rutesekvens-nummeret på ruteplanen, så vises det nu også på mobilfærdigmeldingen, så PDF-udgaven og mobiludgaven af ruten stemmer bedre overens.
- Vi har forbedret søgefunktionerne efter notater i kundeoversigten, så du nu også kan søge efter kunder hvor notatet ikke indeholder en bestemt tekst. Bemærk dog at den søgning ikke kan kombineres med en søgning efter kunder der har en bestemt tekst i notatet.
- Og så har vi i prisjusteringer lavet en søgemulighed efter kunder/aftaler der får SMS før besøg. Det gør det lettere hvis du vil indregne SMS-prisen i kundens pris.
Fejlrettelser
Hvis du klikker ind på en kontospecifikation fra f.eks. saldobalancen, så kan du nu bladre i listen uden at blive sendt tilbage til det udtræk du kom fra. Det var en overraskende besværlig rettelse at lave, men nu fungerer kontospecifikationen som forventet, uanset hvordan man klikkede ind på den 😅
Variablen {{ kundeportal/kontoudtog }}
er nu tilgængelig i diverse email-skabeloner. Den giver selvfølgelig kun mening at bruge, hvis du har aktiveret kundeportalen, og slået til at kunderne må se deres kontoudtog derfra.
- Nogle få brugere er ikke blevet automatisk godkendt til Fast Betaling. Hvis din MobilePay-konto ikke er godkendt til Fast Betaling, så vil du få en besked om det i SkvizBiz når du prøver at aktivere det. I så fald skal du bare skrive til MobilePays support at du gerne vil godkendes til Fast Betaling, og at du bruger SkvizBiz. Typisk vil MobilePay reagere hurtigt og skrive tilbage når du er godkendt til Fast Betaling, og så kan du aktivere indstillingen i SkvizBiz igen.↩