Tilbage til blog-oversigt

Hverdagsforbedringer, nyheder på MobilePay-fronten, og info om momsindberetning

Udgivet for cirka 2 måneder siden


Denne gang har vi lidt hverdagsforbedringer, og så nyheder til dig der bruger MobilePay MyShop i SkvizBiz.
PS: Indlæsning fra MobilePay fungerer nu som det skal 👍

Vi har samlet lidt forskellige nye funktioner i den her opdatering, så for overblikkets skyld er det vigtigste fremhævet med fed.

Hovedpunkterne

MobilePay

Da de fleste af vores brugere benytter MobilePay MyShop lægger vi lige ud med de nyheder der er på den front.
MobilePay er i gang med at slå deres systemer sammen med det norske Vipps, og i denne omgang betyder det lidt ændringer i hvordan betalingerne kommer ind i SkvizBiz.
I den negative ende har vi: MobilePay-betalingerne kan først ses i SkvizBiz den følgende bankdag. Eller, for at være mere præcis kan vi indlæse dem når MobilePay har sat dem til overførsel til din bankkonto, men det betyder typisk næste bankdag
I den positive ende har vi til gengæld: MobilePay-posteringerne indeholder nu betalerens navn og de sidste fire cifre i deres telefonnummer. Det gør det langt lettere at genkende betalinger hvis en kunde bare har overført direkte til dit MyShop-nummer uden at bruge QR-koden, bruge linket, eller at skrive fakturanummeret i beskedfeltet 🥳

Vi kan løfte sløret for at når sammenlægningen af MobilePays og Vipps' systemer er helt færdig, så bliver begge de problemer løst. Men det komer der mere om når løsningen er lidt tættere på ⌛️

Moms-indberetning

Det er nu muligt at oprette sin momsindberetning via Skattestyrelsens API. Det er et krav til standardbogføringssystemer at de skal kunne det, så af den grund kan SkvizBiz det nu også 😆
Men for at være 100% ærlige, så har vi selv indberettet vores egen moms på den måde, og det endte faktisk med at tage længere tid end når vi bare gør det manuelt.
Så medmindre du bare brænder for noget nyt at bruge din tid på, eller du gerne vil endnu dybere ind på skattestyrelsens hjemmeside end du nogensinde har været før, så anbefaler vi at du bare indberetter din moms som du har været vant til indtil nu 🙂

Andre nye funktioner

Der er nu to nye variabler du kan bruge i dine fakturamails: {{ fakturabeløb }} og {{ kundesaldo }}. Dem kan du bruge hvis du gerne vil give dine kunder alt hvad de skal bruge for at betale deres regning direkte i mailen, uden at de skal åbne fakturaen.

Du kan også få en besked på ruteplanen om hvorvidt kunden får følgeseddel på email før eller efter besøg. Særligt hvis du sender email-følgesedler ud når ruten dannes, kan det være rart for pudseren at se hvilke kunder der allerede er adviseret om at I er på vej.

Vi har forbedret søgningen efter telefonnummer i kundeoversigten. Hvis du vælger i smart-søgningen at du vil søge efter telefonnummer, så tager vores søgefunktion nu hensyn til et væld af forskellige måder at skrive telefonnumre på (f.eks. "xx xx xx xx", "xxxx xxxx", "+45 xx xxx xxx", og flere andre), så du kan finde din kunde alligevel 🔍

Og så kan du nu (endelig) registrere en manuel indbetaling på en kunde uden at skulle markere en post i kundens kontoudtog først. Det gør det meget lettere at lægge en forudbetaling eller en åbningssaldo ind på nyoprettede kunder, hvor der jo af gode grunde ikke er nogen poster i kontoudtoget der kan markeres. Smart! 👍

Småting

Vi har lidt andre småting, som sikkert kun er relevant for ganske få af vores brugere, men ikke desto mindre har vi samlet dem her:

  • Vi har tilrettet designet på kundekalenderen lidt, så ferier nu kan vises sammen med andre markeringer, som f.eks. pause eller planlagt dato. Vi håber det giver lidt bedre overblik.
  • Der er nu en knap i kalenderen til at genudskrive en rute, også selvom hele ruten blev annulleret. Den skal jo typisk ikke bruges til noget når hele ruten er annulleret, men hvis du alligevel har brug for at se hvilke kunder der var på den rute du annullerede, så kan du nu det. (PS: du har hele tiden kunnet genudskrive en annulleret rute ved at dobbeltklikke på den. Men for at undgå forvirring er knappen der nu også.)
  • Og så har vi justeret en tekst omkring gratis SMS-påmindelser, så det er tydeligt at "Gratis SMS-påmindelser" er gratis for kunden fordi der ikke er gebyrer på, men at den naturligvis ikke er gratis for dig, fordi den stadig koster SMS-point.

Bugfixes

Og hvis du virkelig holder af at læse det med småt, så har vi også en lille liste over nogle af de fejl vi har rettet i den her opdatering:

  • Søgning efter aftaletekst virker nu også i "Rediger fast rute". Det gør det lettere at samle bestemte typer af aftaler på en ny rute.
  • Periodens resultat overføres nu korrekt i standardkontoplanen, og overskriften "BALANCE" er nu også synlig selvom man vælger at skjule ubrugte konti.
  • Du kan nu søge efter "Backup-udtræk af kunder" i handlingsloggen.
  • Slettede kunder kan nu ikke længere ses i PBS-listen over tilmeldte kunder. Tidligere blev slettede kunder anonymiseret alle andre steder i systemet, men når deres PBS-aftale ikke var afmeldt endnu, kunne deres navn stadig fremgå af denne liste. Det problem er nu løst.
  • Vi har også gjort så tofaktorgodkendelse kun kan slås til hvis man udfylder en korrekt engangskode. Det sikrer imod at du ved et uheld får slået tofaktorgodkendelse til og låst dig ude af din SkvizBiz-konto. Og hvis du tænker: "Hvad er tofaktorgodkendelse?", så er svaret typisk at det ikke er noget du har brug for 😉
    • QR-koden der bruges til aktivering af 2FA genereres nu direkte på serveren. Tidligere brugte systemet ved en fejltagelse en webservice til at generere QR-koden. Vi har ingen grund til at tro at den webservice vi benyttede har været kompromitteret, men hvis du gerne vil være på den helt sikre side, så kan du slå 2FA fra og til igen.
  • E-faktura-indbakken i SkvizBiz registrer nu kun indgående e-fakturaer hvis du har brugt SkvizBiz til at registrere dig i nemhandelsregistreret. Hvis du allerede har fået en påmindelse i SkvizBiz om at du har modtaget e-fakturaer der afventer svar, men du ikke bruger SkvizBiz til at modtage e-fakturaer, så kontakt supporten. Så fjerner vi påmindelsen for dig.
  • Og allersidst: Annullerede datoer vises ikke længere på de printede kundekalendere som datoer hvor man er på ruten.

Det var noget af en omgang!
Hvis du er nået hertil, så tak for udholdenheden, og for at du bruger SkvizBiz 😅