Tilbage til blog-oversigt

Ny MobilePay-løsning på vej, og nye priser for MobilePay

Udgivet for cirka 1 måned siden


Nu er der en ny MobilePay-løsning på vej! Den giver flere muligheder for betaling, og gør det lettere for dig at registrere betalinger korrekt.

Det tekniske er stadig lige på trapperne, men vi vil gerne informere vores brugere så hurtigt som muligt.
Læs mere herunder for at se hvad der er nyt, og hvad der ændrer sig.

Nye muligheder

Hvis du tænker "MobilePay er vel MobilePay", så lad os lige begynde med, hvad det drejer sig om.
Den løsning, du bruger til MobilePay i dag, er sandsynligvis den, der tidligere hed "MyShop", og som i dag har ændret navn til "Fysisk betaling > Valgfrit beløb"1.
Løsningen har dog den udfordring, at kunder tit kommer til at betale direkte til dit 5- eller 6-cifrede nummer, uden at bruge hverken QR-kode eller link, og så skal du til at gætte dig til, hvilken kunde det er, der har betalt...

... og her kommer Vipps MobilePay's nye løsning, ePayments, ind i billedet. Deres nye platform giver mulighed for at sikre, at kunderne kun kan betale via enten en QR-kode eller et link (som de enten kan få pr. mail eller pr. SMS). Så er der aldrig mere tvivl om, hvilken kunde der betaler, eller hvilken faktura betalingen vedrører. Vi kan endda sikre, at kunden ikke betaler den samme faktura to gange. Og kunderne kommer til at kunne tilmelde sig fast betaling. Og de kommer til at kunne betale med kort. Og betalingen bliver bogført inden for få sekunder efter, der er swipet. Hmm... Vi må heller lige tage den i listeform:

  1. Ingen ugenkendte MobilePay-betalinger 🕵️😩
  2. Ingen dobbeltbetalinger af samme regning – kunden får at vide, at regningen allerede er betalt 📈📉
  3. Bogføring af betaling inden for få sekunder
  4. Mulighed for at tilmelde sig automatisk betaling via MobilePay (et valgfrit tilvalg, der kommer lidt senere) 💰🔄
  5. Mulighed for at betale med Visa eller Mastercard (også et valgfrit tilvalg, der kommer snart) 💳

Det vil fungere, som kunderne er vant til: en QR-kode på fakturaen eller et betalingslink i en email eller SMS. Hvis du vælger at tilbyde automatisk betaling eller kortbetaling, vil kunden ikke blive sendt direkte ind i MobilePay-appen, men i stedet til en side, hvor de kan vælge, hvilken betalingsform de ønsker at bruge.
Hvis de vælger bare at betale fakturaen, vil det fungere stort set, som de er vant til.
Hvis de vælger at tilmelde fast betaling, vil denne faktura blive betalt med det samme, og alle fremtidige fakturaer vil automatisk blive trukket, så snart de bliver færdigmeldt 👍

De nye muligheder er desværre ikke gratis, og det bringer os til det næste punkt:

Nye priser

Vi har igennem længere tid forhandlet med MobilePay på vegne af alle vores brugere, så når du tilmelder dig den nye løsning gennem SkvizBiz, får du lidt bedre priser end ellers.
Betalinger gennem den nye platform kommer fortsat til at koste de samme 0,75 kroner til SkvizBiz. Og prisen hos Vipps MobilePay kommer til at lyde på 1,29% af beløbet + kr. 1,00.
Desværre stiger SkvizBiz' udgifter til vores integratorer for "Fysisk betaling > Valgfrit beløb"-løsningen.
Så længe det kan lade sig gøre, vil vi fortsætte med at understøtte "Valgfrit-beløb"-løsningen hos dig, der allerede bruger den, så du ikke behøver lave noget om, før du er parat til det. Hvis du vælger at fortsætte med den nuværende løsning, vil din pris til Vipps MobilePay være den samme som hidtil, men på grund af de stigende udgifter, vi har til løsningen, vil det, efter afregningen d. 16. april 2025, komme til at koste kr. 1,49 til SkvizBiz pr. betaling.

For at gøre det lidt mere gennemskueligt, så har vi lavet et eksempel på, hvad en typisk betaling vil koste. Hvis vi tager udgangspunkt i en betaling på 300 kroner, ser dine udgifter ved betalingen sådan her ud:

Fysisk betaling > Valgfrit beløb
(den nuværende løsning)
Vipps MobilePay ePayments
(den nye løsning)
SkvizBiz kr. 1,49 kr. 0,75
Vipps MobilePay kr. 300,- × 0,99%
= kr. 2,97
(kr. 300,- × 1,29%) + kr. 1,00
= kr. 4,87
I alt kr. 4,46 kr. 5,62

Det vil sige, at på trods af prisstigningen i SkvizBiz fra kr. 0,75 til kr. 1,49 pr. betaling, er det stadig den billigste løsning for dig, der gerne bare vil fortsætte, som du plejer – så længe Vipps MobilePay tillader det2.
Men hvis du gerne vil have glæde af alle de muligheder, Vipps MobilePay's nye platform giver, efterhånden som de bliver implementeret i SkvizBiz, er prisen stadig konkurrencedygtig med andre løsninger som f.eks. Betalingsservice. I eksemplet ovenfor vil en prisstigning på 0,4% over for kunden dække forskellen ind.

Hvornår?

De nye priser fra SkvizBiz' side træder i kraft fra og med d. 16. april 2025. De nye priser fra Vipps MobilePay træder i kraft, hvis og når du skifter til deres nye platform, og vi regner med, at det bliver muligt allerede i løbet af marts 2025. Men vi skal nok give en besked på forsiden af SkvizBiz, når de nye muligheder kommer til din SkvizBiz-konto!
Punkt 4 og 5 ovenfor (automatisk trækning og direkte kortbetaling) når ikke at blive klar i marts, men vi gør vores bedste for at have løsningerne klar i løbet af april 2025.

Vi håber, du synes om de nye tiltag, og vi ser frem til at beskrive det hele nærmere, når det er klar til lancering!


  1. Som det nye navn antyder bedre end det gamle, var den løsning egentlig fra begyndelsen kun beregnet til at tage imod betalinger, mens du står ude ved kunden; men ved hjælp af en smart integration og et par krumspring fungerer løsningen rigtig godt sammen med SkvizBiz 🤝
  2. Vipps MobilePay har mundtligt henvist til, at deres vilkårs punkt 15 stk. 1 ifølge deres tolkning ikke tillader, at man modtager betalinger via "Valgfrit beløb"-løsningen, hvis ikke man står fysisk sammen med kunden. De har dog ikke ønsket at give en skriftlig begrundelse eller uddybning, men ikke desto mindre synes vi, at vi ville gøre opmærksom på punktet.