Tilbage til blog-oversigt

Ny bogføringslov, ny medarbejder, og ny prisstruktur

Udgivet for næsten 2 år siden


I den her nyhedsopdatering har vi samlet en del nyheder, men vi har prøvet at stille det op i den rækkefølge det bliver relevant for dig, og at gøre det så lidt kedeligt som muligt 🥱

Ny bogføringslov

Der er blevet vedtaget en ny bogføringslov pr. 1/7-2022, og vi har allerede fået en del henvendelser omkring hvad det vil have betydning for din brug af SkvizBiz.
Så derfor har vi samlet et kort overblik der forhåbentlig svarer på det spørgsmål. Men allerførst vil vi lige sige, at de væsentligste ændringer ikke træder i kraft allerede nu, men lige så stille vil blive gennemført over en flerårig periode fra 2023 og frem. Så ingen stress i sommervarmen 🫠

  1. Det første punkt der har betydning for din brug af SkvizBiz, er at du ifølge den nye lovgivning skal udarbejde en "procedurebeskrivelse".
    Det er en beskrivelse af din virksomheds bogføringsprocedure. Hvis det lyder besværligt, så bare slap af – Erhvervsstyrelsen er nemlig ved at udarbejde en skabelon som man bare kan udfylde, og ifølge deres egen hjemmeside har de ikke tænkt sig at håndhæve loven før den skabelon er klar til brug... Og det regner de med at den er i begyndelsen af efteråret 2022.

    OPDATERING: Erhvervsstyrelsen har nu færdiggjort deres skabelon til beskrivelse af bogføringsprocedurer. Du finder den her: https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-om-bogforing Procedurebeskrivelsen er i øvrigt kun et krav til virksomheder der i forvejen skal aflægge årsrapport, eller som har en nettoomsætning på over kr. 300.000,- to år i streg. Så nystartede enkeltmandsvirksomheder kan slappe af lidt endnu 😉

  2. Det næste punkt har ikke så meget med dig at gøre, men når Erhvervsstyrelsen er færdig med at fastsætte de specifikke krav, så skal SkvizBiz registreres som et standardsystem til bogføring. Det betyder at det er os der skal sikre os at selve systemet overholder lovkravene, og når vi står på listen over Erhvervsstyrelsens godkendte systemer, så skal du ikke bekymre dig om hvorvidt dit system lever op til de tekniske krav – du skal bare huske at bogføre løbende.

  3. Det sidste punkt vi vil trække frem fordi det har betydning for din brug af SkvizBiz er, at du senere skal til at bogføre alt digitalt. Det vil også sige at dine bilag skal opbevares digitalt. Du kan se hvornår det forventes at træde i kraft for din virksomhed på denne side hos Erhvervsstyrelsen, under overskriften "Kravet indføres gradvist fra 2023-2026".
    Men du kan allerede fra nu af begynde at lægge dine bilag ind i SkvizBiz. Det har du faktisk kunnet et stykke tid, og du kan læse mere om hvordan i det her blogopslag

I store træk er det hvad den nye lovgivning har af betydning i forbindelse med SkvizBiz, men vi anbefaler at læse Erhvervsstyrelsens egen bekendtgørelse og selve loven

Ny medarbejder

Vi er glade for at kunne byde velkommen til Mikkel Junker på support-holdet d. 1/8-2022! 🥳
Vi vil gerne yde dig den bedst mulige support og skære ned på ventetiden på telefonen, og derfor er det nu på tide med en supporter mere.
Mikkel har både erfaring med vinduespudsning og rengøring, men også med support, salg og webdesign, så vi mener han er den perfekte tilføjelse til holdet.

Ny priser på SkvizBiz

Pr. 1. januar 2023 laver vi lidt ændringer i prisstrukturen for SkvizBiz. Du kan allerede nu se de nye priser under skvizbiz.dk/priser, da de allerede træder i kraft nu for nye konti. Her er en oversigt over ændringerne (priserne er ekskl. moms):

  • Vi fjerner den rabat man tidligere har kunnet opnå ved at betale for et kvartal eller et år ad gangen.
  • Licenser til ekstra medarbejdere/logins kan nu købes enkeltvis i stedet for i pakker af 5, og koster nu kr. 69,- pr. medarbejder.
    Hos nogle vil det betyde at de kan opnå et prisfald, hos andre vil det betyde en stigning.
  • Der er nu kun inkluderet 1GB dataplads til bilag og kundefiler, og ekstra dataplads kan tilkøbes for kr. 10,-/md. pr. ekstra GB.
    Du kan altid følge med i dit dataforbrug på startsiden af din SkvizBiz-konto.
  • Det månedlige abonnement for PBS-modulet skiftes ud med en pris pr. transaktion.
    Prisen starter ved kr. 0,60 pr. opkrævning og falder gradvis jo flere månedlige opkrævninger du har. Ved 800 månedlige opkrævninger opnår du den laveste pris, som er kr. 0,25 pr. opkrævning.

Vi håber på din forståelse hvis ændringerne kommer til at betyde en prisstigning i dit tilfælde.